ZIGT is een media bureau en heeft de luistercijfers voor het eerste kwartaal in Nederland bekent gemaakt. Het geeft een overzicht van hoeveel luisteraars elke zender heeft en hoe de cijfers veranderd zijn sinds de maand december die belangrijk is voor de radiozenders, daarbij laten ze ook een verhouding zien van cijfers tegenover precies een jaar geleden. De marktleider in deze sector is in 2015 weer Radio 538. Radio 538 bezit over een marktaandeel van 11,8% , als men dit vergelijkt met de cijfers van vorig jaar rond deze periode ziet men dat 538 op dit moment 1% marktaandeel heeft vergaard tegenover vorige jaar. NPO radio werd in december 2014 de marktleider, deze positie bezaten ze al een tijdje in december. Maar na deze maand ziet men een duidelijke daling in het marktaandeel van deze zender. Er was een totale daling in het marktaandeel met maar liefst 35%. Radio 10 is in 2015 nog altijd bezig met een opmars, als men de cijfers met vorige jaar vergelijkt is hun marktaandeel met meer dan 40% gestegen. Radio 10 gold is niet de radio zender met de grootste groei in marktaandeel want dit is classic FM met een stijging van maar liefst 47%. De radiozender BNR is met een campagne begonnen met als doelstelling om meer kijkers te vergaren. Ze maken gebruik van kanalen zoals TV, print kanalen en OOOH. Om af te sluiten zal Ruud De Wil op 30 April de laatste keer een uitzending ten einde brengen bij 538. In zijn plaats komen Coen & Sander over van NPO 3FM. Zij stoppen op hun beurt dan weer bij NPO 3 FM op 29 mei. Daarom kijkt men ook reikhalzend uit naar wat deze overstap zal betekenen voor de kijkcijfers van zowel 538 als voor NPO 3FM. |
Voor meer info : http://www.radioguide.fm/ |