Dus wat zijn de 5 gouden regels als het neerkomt op efficiënt delegeren?

De moeilijkste uitdaging die veel managers tegenkomen, is onvoldoende tijd hebben om alle dingen die ze moeten doen, te doen. Toch zijn er soms mogelijkheden voor managers om hun werk aan anderen te delegeren om meer tijd te hebben en anderen te doen groeien en ontwikkelen. Dus wat zijn de 5 gouden regels als het neerkomt op efficiënt delegeren?

Regel 1: Plan het

Als je de kans hebt om efficiënt te delegeren moet je het plannen. Delegeren gaat niet over een taak aan de eerste persoon die naar je bureau komt geven om ervan af te zijn. Het gaat over identificeren wie het best voor geschikt is voor deze taak, ervoor zorgen dat ze de capaciteit en de vaardigheden hebben. Een klein beetje nadenken kan je al ver brengen bij efficiënt delegeren.

Regel 2: Investeer de tijd om te trainen

Ik heb het woord investeren expres gekozen omdat delegeren echt een investeringsbeslissing is. Denk erover na, je besteed je tijd aan het opleiding van iemand anders om iets te doen en krijgt er telkens terug het voordeel van terug. Zie de tijd die je eraan besteed niet als tijdverlies maar als een echte investering op lange termijn.

Regel 3: Zet grenzen en ga uit de weg

Er is niks zo demoraliserend dan een situatie hebben waar je een taak gedelegeerd hebt gekregen maar de persoon die het je heeft gegeven elke vijf minuten komt checken hoe ver je staat. Het antwoord hierop is om grenzen te stellen of dingen die wat meer info nodig hebben terug naar jou laten komen en dan de persoon er verder mee te laten doen.

Regel 4: Zet review punten vast

Als manager moet je natuurlijk wel alles nakijken. Als je delegeert kan je milestones instellen en de meetings waar je en de persoon waaraan je hebt gedelegeerd deelnemen om de vooruitgang en problemen te bespreken.

Regel 5: Creëer een buffer

Dingen gaan bijna nooit volgens plan dus is het belangrijk dat je dit herkent en een soort buffer of toevalligheden in te bouwen zodat een vertraging geen impact heeft. Zorg ervoor dat je wat ruimte laat tussen de tijd die je nodig hebt om iets te doen en de deadline die je voor jezelf stelt voor diegene waaraan je het delegeert.

Samengevat – Efficiënt delegeren kan je helpen om betere resultaten af te leveren.

Dus wat moet jij doen om een meer efficiënte delegator te worden?

IvPP | persoonlijk leiderschap

Voor meer info : https://www.ivpp.nl/leiderschap/training/