Handige zelftriage met MINDDDe huisartsenzorg in Nederland staat onder grote druk. Enerzijds door de grote zorgvraag – mede door de coronapandemie – maar ook vooral door onderbezetting, groei van de bevolking en vergrijzing staan huisartsen en spoedposten onder grote druk. Daarom hebben zorgprofessionals en zorg gerelateerde ICT bedrijven de handen ineen geslagen om na te denken over slimme digitale oplossingen die bijvoorbeeld de niet-urgente zorg kunnen ontlasten. Eén van deze slimme oplossingen is MINDD – ook wel moetiknaardedokter.nl. Hoe werkt MINDD?MINDD is een landelijke samenwerking waarbij consumenten informatie kunnen winnen voor zelftriage. Kort gezegd houdt dit in dat de patiënt de functionaliteit krijgt een aantal vragen beantwoorden. Hieruit volgt een advies over wat de gebruiker het beste kan doen of toch hulp nodig heeft van een huisarts. Als zorgprofessional kun je jezelf aansluiten voor MINDD zodat je eigen patiënten eigen digitale zelftriage kunnen toepassen alvorens ze gaan bellen. De huisartsenpost/huisartsenspoedpost heeft namelijk veel behoefte om het aantal telefoontjes te reduceren en de triagemedewerkers te ontlasten. In de gecombineerde dag, nacht en weekendpraktijk bestaat de noodzaak om de juiste zorg naar de juiste plek te brengen.
Waarom Integrator MINDD van Vcare?Het valt op dat in de praktijk patiënten de huisarts vooral bellen met zorgvragen met betrekking tot zelfzorgadvies. Dit zijn geen urgente zaken en veelal informatiebehoefte die iemand nodig heeft op dat moment dat niet per se van de huisarts of triagist moet komen. Om deze non-urgente zorgvragen op te vangen is het veel logischer een digitaal platform op te zetten waarbij de patiënt aan de hand van enkele vragen direct zelf het antwoord kan vinden. De meerwaarde van Vcare is dat het in samenwerking met de meest gebruikte HAPIS en HIS in Nederland slimme integraties heeft ontwikkeld die direct patiënteninformatie erbij haalt bij het invullen van een geboortedatum of het BSN nummer. Dit voorkomt onnodig zoekwerk, irritaties en vooral tijdverlies. Alleen samen kunnen we werken aan efficiënter zorg wanneer deze gegevens voorafgaand aan het telefoongesprek met de triagist al bekend zijn. Ook de cijfers bevestigen dit! Zo heeft onderzoek uitgevoerd door IQ healthcare in opdracht van MINDD aangetoond dat triagegesprekken korter duren. Gemiddeld zelfs 30 seconden wanneer de patiënt vooraf digitale zelftraige uitvoert. Een afname van 6,2%! Ook is het inzetten van meldteksten aan de telefoon waarbij de patiënt zelf de keuze heeft om zelftriage toe te passen een slimme toevoeging om het aantal inkomende gesprekken te verminderen. Kies voor digitale zelftriage in je eigen dagpraktijkDe zorgprofessionals die gebruik maken van Vcare connect en MINDD kunnen niet meer zonder digitale zelftriage en dat geeft maar eens aan hoe handig deze functionaliteit is. Waar eerst veel huisartsen gebruik maken van MINDD, zien we nu ook een trend dat dagpraktijken hiervan gebruiken (willen) maken. De voordelen van Moet ik naar de dokter? voor jouw praktijk:
Erkende en betrouwbare ICT diensten voor de zorgVcare ontwikkelt software voor thuis- en dagzorg dat voldoet aan ISO 27001 en NEN 7510 kwaliteitskeurmerken. Hiermee stellen we waarborging van privacygevoelige informatie, continuïteit en betrouwbaarheid van onze diensten. Ben je zorgverlener, ANW zorg of een zorgorganisatie en zoek je perfecte aanvullende telefonie- en cloudoplossingen? Maak dan een afspraak met een adviseur bij Vcare via 088-4800900. |
https://www.vcareconnect.nl/ |
